~ Si Kecil Membesar ~

Lilypie First Birthday tickers

Friday, October 16, 2009

ubah diri bina personaliti

Melupakan sesuatu yg sakit hati, geram dan marah memang sgt susah kalau dgn hati yg terbuka....
kadang2 rasa susah sgt2...
rasa xpuas hati...
kenapa asyik aku yg kena????....
kenapa org lain xlalui apa yg aku lalui???...
kenapa aku tidak sebertuah org lain??...

macam2 bermain di kotak fikiran...
namun..
aku cuma manusia biasa...
yg cuma inginkan sedikit kebahagiaan, kebebasan perasaan yg lapang...
Ya Allah berikanlah aku sedikit kelapangan hati..
kekuatan utk aku melupakan segalanya...
dgn keredhaanMu..

ini bukanlah rungutan..
tetapi sedikit luahan secara positif..
supaya aku dapat meneroka hidup ini dgn penuh warna2 ceria..


kat sini aku nk share sikit apa yg aku tahu...
melului pembacaan aku untuk mengubah diri dan membina peribadi..


untuk melupakan sesuatu mmg la susah..
tetapi tidak mustahil pun utk kita lakukan...
mungkin mengalami sedikit perit sebagai mana aku lalui..
tetapi aku yakin aku boleh lakukan..

ada 2 langkah untuk melupakan..
pertama kita mesti memaafkan org..
walau mcm mana sekali pun..
belajarlah memaafkan org...
sebelum tidur sebut dgn yakin keluar dari hati...
"aku maafkan segalanya..aku maafkan kamu (sambil bayangkan wajahnya)"..
selepas solat pun sama..
cepat2 maafkan segalanya sekiranya teringatkan kisah itew....

kedua..
kamu mesti "let Go" segalanya..
biarkah ia berlalu, usah disesali, usah dingati walaupun sekali..
Jangan ingat, jangan fikir, jangan cakap dan jangan bangkitkan..
lupakan terus..
bina hidup baru..jangan pandang belakang..
yang dah berlalu, biarkan berlalu supaya tak ada apa-apa menghalang kamu maju..

igt..
this is ur life..
kamu yg tentukan segalanya..
kamu layak untuk segalanya..
kamu berhak!!!
kamu boleh..
InsyaAllah..

amin


0 comments: