~ Si Kecil Membesar ~

Lilypie First Birthday tickers

Friday, June 10, 2011

kisah kelahiran Mardina Saffiya

28 April 2011 aku kena check up baby di HUKM..
pagi-pagi seawal jam 5.30am dah bangun semata-mata nk jadi orang pertama yg di"check up"..
dan mmg aku org yang pertama pun..
hehe sbb xmau tgu lama2 kan, kena la korban waktu tidur..

masa scan peyut buncitku di dapati air ketuban sikit...sgt sikit..
lepas tu jumpa doktor..doktor suruh aku baring..
aku terpinga2..igtkan nk pegang2 perut je...
rupanya dia suruh aku buka seluar n panty...

apa lagi tersengeh-sengeh la aku kat situ...
berkali2 aku tanya buka semua ke doktor...
doktor pun dok senyum2 kat aku n dia ckp anak 1st ya..hehe

lepas baring tu aku dok kepit2 lagi kaki..
sbb terasa berangin je bahagian bawah situ...maluuuu...
doktor pun datang bukak lampu suluh direct ke 'situ'...
arghhhh lg malu...

doktor(lelaki) :wan...bukak kaki sket kita nk check bawah..
aku : mcm tu ok ke??
doktor : lagi2...buka besar lagi (dia suruh aku kangkang luas2)

doktor pompuan pulak dok tgk aku sengeh2...
aku pun buat muka xmalu pandang siling je...
dalam hati tu MALUUUUU....

dah kena seluk tu..
baru aku tau sakit jugak kena seluk, betul la mcm kawan2 dok cite...hehe
laluan aku xterbuka lg..
tp bahagian bawah aku tu mcm lembab je..

ye la air ketuban liking dah berapa kurun aku xperasan..
penah jugak aku ngadu dgn Akilah..
Akilah ckp mungkin aku terkencing..
tp aku xfikir air kencing sbb x berbau...
tp ms tu aku buat bodo je..igt xde apa2..kuikuikui

dah lps tu doktor terus cakap aku kena induce esok pg..
dan aku terus kena masuk wad hari ini jgk...
tergamam jgk aku..
dalam kepala x ready pun pg hospital utk bersalin...aku pg hospital nk check up je..

aku n suami terus pg bahagian kecemasan untuk byr deposit...
dan terus aku ditolak ke wad dgn wheelchair...tersengeh2 aku sbb xpenah naik mende tu...
dah sampai wad tukar baju semua...
suami pun dah balik rumah untuk amik segala beg baju baby..
tetiba turun darah...tanda nk bersalin...
dalam hati tu doa2 jgk kot2 xpayah nk sumbat ubat pg esok..hmmm

malam pulak mak ayah aku sampai ke HUKM..
mak ada bagi air katanya air untuk bertahan air ketuban tu...
aku pun minum...dan malam tu aku dah start rs sakit contraction..
xkuat sgt sakit tu tapi cukup membuatkan aku xboleh tidur lena...

seawal jam 6.30am..doktor datang dan sumbat ubat kat bawah tu...
xberapa lama kemudian aku terasa sakit yg teramat2...
tp oleh kerana dah belajar teknik pernafasan ms kelas antenatal dlu...
boleh la aku bertahan...xde la nk mengerang ke apa...
cuma diam je n tgn x putus2 dok urut2 belakang pinggang untuk kurangkan rs sakit...

jam 8.00am...nurse dtg pasang alat CTG...
30min kemudian doktor datang dgn nurse yg pasang CTG td...
drp graf tu menunjukkan aku sakit kuat tapi bukaan baru 0.5cm...
doktor tanya awak sakit kuat ke??
aku pun jawab...sakit laa...sy tgh tahan sakit ni...
doktor plak ckp awak dok diam je mcm xsakit...huhuhu

terus doktor bawak aku kebilik rawatan untuk korek balik ubat tu...
sakit tu xyah ckp la..bayangkan ada jari dok korek2 mencari sesuatu kat dalam tut2...
lepas ubat keluar baru la contraction aku tu datang 10min sekali...
ada la sikit ms rehat berbanding tadi tu..

jam 2.00ptg doktor pecahkan air ketuban..
dan aku dibawa ke labour room dgn laluan yg baru terbuka 2cm..
doktor terpaksa bawa aku ke labour room sbb nk suntik epidural..
dengan keadaan aku yg sakit kuat dan laluan baru 2cm..
mmg terlalu azab untuk ku tunggu laluan terbuka sehingga 10cm..
doktor jangka kebiasaan paling lama untuk laluan terbuka sepenuhnya ialah 20jam..
jadi mmg aku perlukan epidural..

jam 5.30ptg baru dapat epidural...baru la boleh tersenyum lebar..
bergurau2 dgn en suami dlm labour room..
berfacebook...dengar org lain kat bilik2 sebelah menjerit2 nk deliver baby...seronok jgk..

namun dos epidural tu hanya dapat bertahan sampai jam 9.30malam...
sakit datang yg teramat-amat...rasa mcm nk pecah bahagian rahim aku...
mcm2 aku baca...doa..nagis..kawal pernafasan...
akhirnya doktor putuskan untuk bawa aku ke dewan bedah...
sbb jantung baby dah lemah sgt..

aku ditolak ke dewan bedah...
sampi je ada lampu2 besar mcm kat tv tu...
aku nmpk alat2 bedah...serammm
cepat2 aku ckp kat doktor bius tu 'sy xnak nmpak apa2 dan rs apa2'..
takuttt...

doktor bius tu ckp xpe kita bius separuh badan dan kita akan tutup semua bg awak xnmpk...
NAMUM.....beberapa saat kemudian aku terasa ada pisau sedang toreh2 perut aku...
lepas tu perutku dikoyak2...ditoreh lagi...dan koyak lagi...
walaupun tak terasa sakit sgt..
tapi aku teramat panik...imaginasi mcm2...
cepat2 aku meronta2 minta di tidurkan...aku sgt panik..hehe
dan aku di tidurkan...xsedar apa2...

namun sekali lagi....aku dikejutkan dari tidur yg sgt lena..
dgn tujuan untuk meminta kebenaran nk di ambil darah...

doktor : wan....wan...bangun...kami nk ambil darah awak untuk di bawa ke makmal sbb awak demam..(aku dgn mamainya mengangguk kepala je)

tiba-tiba aku dengar suara baby menagis...uuuwaaaa..uwaaaa..hehehe
2 org doktor datang bawa baby aku yg tgh nagis tu...

doktor : wan tgk ni baby awak...girl ke boy...
(dengan sekuat hati aku buka mata nk tgk...tapi malangnya aku masih mamai lg..haha)
: wan cium baby awak...(2org org doktor tu dgn happynya pegang baby suruh aku cium)

dalam pada itu walaupun aku tgh mamai..
walaupun aku di alihkan perhatian ke baby...
sekali lg aku meronta2 minta ditidurkan ...
sbb perhatian aku tertumpu pada perutku yg bergoyang2...ditarik2 oleh sesuatu...
rupanya perutku sedang jahit..huhuhu..dan aku ditidurkan lagi...

aku sedar bila aku sedang di tolak ke wad...
fuhhhh sakitnya la perutku...apasal la xbg ubat tahan sakit kuat sikit...
nurse ckp xboleh bagi dah ubat tahan sakit sbb diorg dah bagi aku morfin...huhuhu
menagis2 tahan sakit sampi terlena....

bangun esok pagi tu maka sakit pun hilang....
baru la boleh tgk baby Mardina..hehehe


Mardina Saffiya Binti Abdul Samad
2.73kg @ 9.59 mlm @ 29 April 2011 @HUKM



tengah tafakur tahan sakit

epidural dah xjalan...tambah gas pulak


lepas keluar dari dewan bedah di wad Nilam 1A

sekian saja kisah kelahiran Mardina Saffiya...
sambung next entry kisah sakit aku yg tak terduga..


0 comments: